שילוב

דף הבית » שילוב

שילוב

פרח חרטה על דגלה את שילוב הילדים המיוחדים יחד עם הילדים ממסגרות החינוך הרגילות, והיא עושה כל מאמץ כדי להטמיע את מודל השילוב בכל מסגרת אפשרית.

בבסיס פעילותה של פרח, עומדת התפיסה המאמינה, כי ככל שהטמעת מודל השילוב נעשית בגיל צעיר יותר, ניתן לשפר את תפקודו של הילד ולהביאו להישגים משמעותיים הן בטווח הקרוב, והן בטווח הרחוק בשילובו בחברה ובקהילה.

במרוצת השנים, והניסיון הרב אותו צברנו בפרח, נוכחנו לראות כיצד השילוב מסייע לילדים המיוחדים להתקדם בכל המישורים, התפקודיים והחברתיים מחד, ומאידך כיצד הוא מסייע לילדים בחינוך הרגיל לגדול להיות אנשים מכילים המקבלים את השונה.

לכן, ראינו חשיבות רבה להפעיל את מודל השילוב כבר מהגיל הרך, החל מהגעת התינוקות למעון היום. ביישובים רבים אנו מקימים ומפעילים מעון יום רגיל לצד מעון יום שיקומי בסמיכות רבה, לעיתים אף במבנה אחד.

היתרון במהלך זה הוא דו-מימדי:

שילוב ילדים המטופלים במעון השיקומי-לתוך המעון הרגיל: ילדים, אשר מבחינה קוגניטיבית התפתחותית הם תקינים וקרובים לשילוב בחברה רגילה, (כגון ילדים בעלי מומים לבביים מולדים ועוד) נרצה להעניק להם רכישת הרגלים חברתיים נורמטיביים, חוקי חברה, העשרת השפה והתקשורת, בכך שנאפשר להם שהות ומעורבות בפעילות המעון הרגיל, בצורה מדורגת, מנוטרת ומבוקרת. שילוב זה נעשה ע"י השתתפות בפעילויות ומסיבות של ילדי המעון הרגיל, שהות משותפת במשחקי חברה ובחצרות, והכל תוך מטריית שליטה והשגחה תמידית של הצוות המקצועי במעון השיקומי. צעד שיסייע להם בעתיד להשתלב בהמשך בחברה הרגילה ביתר קלות.

ובנוסף, שילוב ילדים מהמעון הרגיל הזקוקים למעון יום שיקומי אך לא זכאים לפי החוק, כדוגמת ילדים בעלי בעיות התפתחות קלות, בפרח הם ישולבו במעון הרגיל, תוך מתן שירותים פרא-רפואיים הנתמכים ע"י המעון השיקומי.

איגוד המשאבים והפתרונות המקצועיים הקיימים לצורך ילדי המעון השיקומי, נותנים מענה משלים לצרכי הילדים, ובנוסף, מהווים יתרון ייחודי גם עבור הילדים הזקוקים לכך במעון הרגיל, תהליך שיסייע להם לצמצם פערים ולהשתלב בעתיד בחברה הרגילה.

הפעילות המשותפת תיערך לעיתים במעון השיקומי ולעיתים במעון הרגיל, במטרה לרכך את הפערים ולהקל על השתלבותם בעתיד של ילדי השיקומי במסגרת רגילה ככל שניתן, ובעיקר להוריד 

 

את הסטיגמה ולהטמיע אצל הילדים הרגילים שכבר מגיל קטן יהיו מודעים להכרת האחר, החריג והשונה, וידעו להכיל אותם באופן טבעי ומולד ללא פחד, רתיעה וחששות.

אנו רואים במודל השילוב ספינת דגל בערכי החינוך שאנו מטמיעים ובהכרת האחר אצל הילדים הרכים, כבר מגיל צעיר כל כך.

ערך חיוני נוסף קיים לתוכנית זו ומהווה יתרון משמעותי מאד בכל התהליך הזה, הוא עצם הקמת מעון רגיל בסמיכות למעון השיקומי כיחידה אחת, יש בה בכדי לחולל שינוי אמיתי ואינהרנטי בתפיסת העולם של הכרת והכלת האחר, החריג והשונה. כך גם הורים לילדים בחינוך הרגיל, והילדים עצמם, לומדים לחיות יחד עם הילדים המיוחדים, ולהתחבר אליהם כבר מהגיל הרך.

באותה מתודה המשכנו עם את מודל "דלת מול דלת", לפיו אנו בונים את הכיתות המיוחדות לצד הכיתות הרגילות. כך, יש אינספור אפשרויות לבצע את השילוב באופן טבעי, בכל שעה משעות יום הלימודים.

בסופו של יום, הילדים המיוחדים זוכים לשילוב אמיתי ואותנטי בחברת ילדים בעלי התפתחות תקינה, מה שמסייע בקידום שלהם עצמם, ואילו הילדים במוסדות החינוך הרגיל נחשפים באופן קבוע לחברתם של הילדים המיוחדים, לומדים על קבלת השונה, ומחונכים לסובלנות, חמלה והכלה.

למעשה, כולם יוצאים נשכרים מהתהליך – ילדי החינוך המיוחד, ילדי החינוך הרגיל, משפחותיהם של כל הילדים ובהמשך הקהילה והחברה כולה.

EN
דילוג לתוכן