ריפוי בעיסוק, הוא טיפול פרא-רפואי, הנותן מענה בתחום המשחק, התחושה והוויסות החושי, והעצמאות.
אנו בפרח שמים לנו כמטרה בטיפול של ריפוי בעיסוק לאפשר ילד להגיע למצב של תפקוד מיטבי בחיי היומיום.
הסיבות להפניה לטיפול בשיטות של ריפוי בעיסוק נובעות מתוך רצון לטפל בקשיים במוטוריקה גסה או עדינה, קשיי קשב, קשיים בוויסות החושי או קשיים בעצמאות בפעילויות יומיומיות.
בשלב ראשוני הילד עובר הערכה מקיפה, הכוללת שאלונים לגננת ולהורים, אבחונים סטנדרטיים ואיכותניים וקביעת מטרות טיפול רלוונטיות. במהלך הטיפולים הילד נחשף באופן הדרגתי וחווייתי לתחומי הקושי שלו, על מנת להשיג שיפור בתפקוד היומיומי.
הטיפולים מתקיימים בתוך חדר הטיפולים או במרחב הגן "בזמן אמת", כדי לאפשר העברה יעילה מהנעשה בטיפול לביצוע היומיומי בגן.
האבחון יכול להצביע על קשיים בתחומים השונים:
מוטוריקה גסה – ילדים שמרבים ליפול, מתקשים בטיפוס על מתקנים, אינם מצליחים לשמור על יציבה נכונה ליד שולחן ועוד.
מוטוריקה עדינה וגרפומוטוריקה – ילדים המתקשים בביצוע משימות כגון הדבקה, השחלה, גזירה, צביעה ולבסוף מוכנות לכתיבה.
קשיי קשב – ילדים עם סימפטומים של בעיות קשב: אימפולסיביות, היפראקטיביות, חולמנות או מוסחות. לילדים אלו יש קשיים בתפקודים הניהוליים כגון עיכוב תגובה, עבודה ברצף, תכנון ובקרה. כתוצאה מכך, הם מתקשים להתמיד בביצוע משימות בגן ומתקשים במשחקים קוגניטיביים כגון הרכבת פאזלים או העתקת דגמים.
קשיים בוויסות חושי – ילדים המפגינים רתיעה מסוגי ביגוד שונים, חומרים או מאכלים, או לחילופין ילדים המגלים צורך רב במגע חזק, הכנסת דברים לפה וכד'.
קשיים בעצמאות בפעילויות יומיומיות – ילדים אלו אינם עצמאיים בפעילויות יומיומיות המצופות בגילם כגון אכילה עצמאית ומסודרת, הליכה לשירותים, התלבשות וכו'.
בגנים מורכבים המרפאה בעיסוק שמה דגש על בעיות אכילה תוך חשיפה למרקמים שונים בהדרגה וכן נותנת המון עבודה על פיתוח החוויה החושית ע"י חשיפת הילד לחומרים שונים. כמו כן ניתנת התייחסות לעבודה על המוטוריקה הגסה של הילד בפעילויות שונות.