ניתוח התנהגות בגישת ABA

דף הבית » טיפולים » ניתוח התנהגות בגישת ABA

ניתוח התנהגות בגישת ABA

גישת ABA היא גישת טיפולית – חינוכית המיועדת לילדים על הספקטרום האוטיסטי. 

מדובר בגישה הגורסת כי כל ההתנהגויות שלנו תלויות בגירויים וחיזוקים מהסביבה ולכן ניתן לשנות אותן על ידי חיזוקים מותאמים. 

המטרה בטיפול התנהגותי היא לחזק או להחליש התנהגויות מסוימות הנתפסות כחיוביות או בעייתיות. מכיוון שכך, התכנית מותאמת באופן אישי לכל ילד על פי צרכיו, ע"י מנתחת התנהגות מוסמכת והצוות החינוכי והטיפולי העוטף את הילד במסגרת פרח.

בתוך כך, אנו מתמקדים בטיפול גם בתחומי ההתפתחות השונים כגון: פיתוח השפה, מיומנויות משחק, קוגניציה, מוטוריקה, עצמאות, כישורים חברתיים ומיומנויות יום-יומיות.

תהליך הלמידה בגישת ההתנהגות ABA מתבסס על בניית מוטיבציה על שימוש בתגמולים מחזקים כאשר המטרה היא להקנות לילד כלים ללמידה טבעית לחלוטין,בתכנית אינטנסיבית הנלמדת בשלבים היררכיים, מה שמסייע לילד לרכוש ולהפנים את המיומנויות הנלמדות. 

 

הגישה יורדת ומוגדרת לפרטי פרטים: הגדרת מטרות מדויקות, והדרכים להשגתן, טווח השעות לעבודה, אנשי הטיפול המתאימים לילד, זמן התחלת הטיפול, סביבת העבודה, התקדמות, הערכת תפקוד, תוכנית מותאמת אישית, תכנון מוקדם של חיזוקים חיוביים, ועוד. 

מחקרים על תוצאות הטיפול בגישה זו בקרב ילדים על הספקטרום האוטיסטי מדווחים על התקדמות בכישורי חיים בסיסיים, ביכולת הקוגניטיבית, בתקשורת, בשילוב במסגרות חינוך רגילות, בהפחתה משמעותית בהתנהגויות בעייתיות. ההשפעה החיובית הבולטת ביותר של הגישה היא השיפור ביכולת הקוגניטיבית.

EN
דילוג לתוכן